Informacje prasowe

Małe jest (dla konsumentów) piękne!

Darzymy ich sentymentem, cenimy za jakość oferowanych produktów i za to, że doskonale znają nasze preferencje zakupowe. Mali detaliści, bo o nich mowa odgrywają ważną rolę w handlowym ekosystemie. Niestety, jak wynika z badań przeprowadzonych przez platformę MAM, aż 46% Polaków uważa, że w ich miejscu zamieszkania jest obecnie za mało lokalnych sklepów.

To martwi tym bardziej, że dostrzegamy potrzebę istnienia takich placówek. Aż 74% z nas uważa, że obecność małych detalistów to niezwykle istotny element lokalnej społeczności. Dlaczego?

Mali detaliści są nam potrzebni ze względu na wiele różnorodnych aspektów. Od tych stricte ekonomicznych po czysto społeczne. Lokalne sklepy odgrywają znaczącą rolę zwłaszcza w mniejszych miejscowościach i wsiach, bo to właśnie mały handel zapewnia tam nie tylko dostęp do niezbędnych produktów, ale również większość miejsc pracy w branży detalicznej. Zatrudnienie w tej kategorii sklepów znajduje ponad połowa (bo aż 60%) osób pracujących w branży ogólnospożywczej. Polscy konsumenci są niezwykle przywiązani do osiedlowych i lokalnych sklepików. Świadczą o tym choćby ich preferencje zakupowe. Mieszkańcy Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polski, kupują w małych placówkach dwa razy częściej niż np. w Niemcy, Francuzi czy mieszkańcy innych krajów Europy Zachodniej. [1]

Lista ulubionych

Jak wynika z raportu „Różnorodność rynkowa w czasach nowego konsumenta” przygotowanego na podstawie badań ilościowych i jakościowych przeprowadzonych przez platformę MAM, ogromna rzesza Polaków ma swoje ulubione lokalne sklepy, w których dokonuje codziennych zakupów. Dla 65% z nas jest to lokalna piekarnia, dla 52% sklep spożywczy, dla 31% sklep z kawą i herbatą, dla 30% drogeria lub perfumeria, a dla 28% butik z ubraniami.

Ważna więź

Polacy dostrzegają także ogromne znaczenie istnienia małych detalistów z powodów czysto społecznych. Dla 74% z nas sklepy takie są ważnym elementem lokalnej społeczności. Ponadto 59% badanych zwróciło uwagę na fakt, że podatki odprowadzane z takich placówek mają istotne znaczenie dla budżetu poszczególnych gmin. Mali detaliści spełniają także niezwykle ważną potrzebę społeczną istotną zwłaszcza dla osób starszych. Postępujący proces starzenia się społeczeństw europejskich, w tym Polski, tworzy z tej grupy potężną rzeszę konsumentów, dla których lokalizacja sklepu blisko domu jest wręcz niezbędna. Zakupy u lokalnego małego detalisty są dla seniorów ważne także ze względu na więź jaką nawiązują ze sprzedawcą. Możliwość porozmawiania z detalistą i świadomość, że nie jest się kolejnym anonimowym klientem sprawia, że osoby starsze, często samotne, czują się istotnym ogniwem lokalnej społeczności.

Kolejną ważną kwestią jest jakość oferowanych produktów. Polacy wyraźnie dostrzegają w tej kwestii przewagę małych detalistów nad sklepami wielkopowierzchniowymi. Zwłaszcza w przypadku tzw. produktów świeżych. To istotne tym bardziej, że dla aż 82% z nas jakość jest równie ważna, co cena kupowanych artykułów.

Mali detaliści są więc jak widać niezbędni dla prawidłowego funkcjonowania całego ekosystemu handlu detalicznego. Spełniają także istotną rolę w każdej małej społeczności, a unikalne wartości, które oferują konsumentom właśnie ze względu na swoją wielkość odpowiadają na zapotrzebowanie i preferencje zakupowe rzeszy klientów.

[1] CBRE „How we shop – inside the minds of Europe’s Consumers. EMEA research and consulting”.